Julius testar. får man in resurser i nånb slags post feed-box på en vanlig page. kan
WattNytt – Så här känner du igen en gromare
En kort film om hur man känner igen en gromare i sociala medier.
Infografik om medieanvändning
Med den här tabellen kan eleverna föra bok över sin medieanvändning under fem dagar och observera sin egen relation till media. De här uppgifterna hjälper dem att fundera på om de använder digitala medier på ett sätt som stöder deras välbefinnande, och om de kan reglera sin användning av media när det behövs.
Kopiraittila – rymningsspel om upphovsrätt
Tänk om det inte fanns någon upphovsrätt och ingen värdesatte de kreativa upphovsmännens
arbete? Förbered rymningsspelet I upphovsrättens spår i din klass och hitta koden till tidskapseln
i små grupper av hemliga agenter.
Kopiraittilas mysterium (upphovsrätt)
Spelet Kopiraittilas mysterium spelas med hjälp av QR-koder. Skriv ut lapparna med QR-kod och placera dem någonstans inomhus eller utomhus där eleven lätt kan skanna QR-koden. Om många spelare samtidigt deltar i spelet, kan du skriva ut flera set QR-koder så att det blir lättare att skanna dem.
Spelet Kopiraittilas mysterium lämpar sig väl i början av en lektion om upphovsrätter eller som sluttest. Spelet tar 30–45 minuter i anspråk. Efter spelet är det bra att samtala med eleverna om frågorna och de rätta svaren.
Kopiraittila – Mysteriet i museet (upphovsrätt)
Spelet Mysteriet i museet spelas med hjälp av QR-koder. Skriv ut varje QR-kod på ett separat papper och placera dem någonstans inomhus eller utomhus där eleven lätt kan skanna QR-koden. Om många spelare samtidigt deltar i spelet, kan du skriva ut flera set QR-koder så att det blir lättare att skanna dem.
Spelet Mysteriet i museet lämpar sig väl i början av en lektion om upphovsrätter eller som sluttest. Spelet tar 30–45 minuter i anspråk. Efter spelet är det bra att samtala med eleverna om frågorna och de rätta svaren
Rädda Barnen – Toppen testet
Testet är ett enkelt och roligt sätt att ta reda på och stärka elevernas kunskaper och färdigheter inom digitalt välmående och säkerhet. Det interaktiva testet, som genomförs under en lektion, tar eleverna till viktiga frågor i deras digitala vardag. Läraren får ett sammandrag av resultaten för sin klass samt rekommendationer och materialtips som grundar sig på resultaten. Läraren behöver skapa en inloggning (ej för eleverna) innan testet görs. Testet riktar sig till elever i åk 5.
Rädda Barnen – lämpligt beteende på nätet
En fullständig lektionsplan med tillhörande resurser med temat lämpligt beteende på nätet. Eleven ska förstå vad det innebär att agera ansvarsfullt och att ta hänsyn till andra på nätet. Eleven ska förstå också vilka konsekvenser olämpligt beteende får både för en själv och andra.
lilla Rädda Barnen – skumt på nätet
Digitalt quiz som kan fungera som utgångspunkt för gemensamma diskussioner kring temat i klassen. Innehåller även en film.
lilla Rädda Barnen – dela eller inte dela?
Digitalt quiz som kan fungera som utgångspunkt i klassarbetet kring ämnet. Quizen innehåller även en film.
Lilla Rädda Barnen – Bra vän på nätet
Detta är en jättebra presentation/quiz som innehåller även en film. Den kan fungera som diskussionsunderlag och är även interaktiv.