Julius testar. får man in resurser i nånb slags post feed-box på en vanlig page. kan

Kopiraittilas mysterium (upphovsrätt)

Spelet Kopiraittilas mysterium spelas med hjälp av QR-koder. Skriv ut lapparna med QR-kod och placera dem någonstans inomhus eller utomhus där eleven lätt kan skanna QR-koden. Om många spelare samtidigt deltar i spelet, kan du skriva ut flera set QR-koder så att det blir lättare att skanna dem.

Spelet Kopiraittilas mysterium lämpar sig väl i början av en lektion om upphovsrätter eller som sluttest. Spelet tar 30–45 minuter i anspråk. Efter spelet är det bra att samtala med eleverna om frågorna och de rätta svaren.

Kopiraittila – Mysteriet i museet (upphovsrätt)

Spelet Mysteriet i museet spelas med hjälp av QR-koder. Skriv ut varje QR-kod på ett separat papper och placera dem någonstans inomhus eller utomhus där eleven lätt kan skanna QR-koden. Om många spelare samtidigt deltar i spelet, kan du skriva ut flera set QR-koder så att det blir lättare att skanna dem.

Spelet Mysteriet i museet lämpar sig väl i början av en lektion om upphovsrätter eller som sluttest. Spelet tar 30–45 minuter i anspråk. Efter spelet är det bra att samtala med eleverna om frågorna och de rätta svaren

Rädda Barnen – Toppen testet

Testet är ett enkelt och roligt sätt att ta reda på och stärka elevernas kunskaper och färdigheter inom digitalt välmående och säkerhet. Det interaktiva testet, som genomförs under en lektion, tar eleverna till viktiga frågor i deras digitala vardag. Läraren får ett sammandrag av resultaten för sin klass samt rekommendationer och materialtips som grundar sig på resultaten. Läraren behöver skapa en inloggning (ej för eleverna) innan testet görs. Testet riktar sig till elever i åk 5.