Digital intelligens och digital identitet, Åk 3-4

Senast uppdaterad: 02.06.2022

Mål:

Fördelar med internet

Förstår möjligheterna på internet och skapar goda vanor och rutiner vid nätanvändning.

Goda vanor och rutiner i internet

Förstår vad det innebär att vara somesmart och vill vara det d.v.s. skapa goda och korrekta vanor och rutiner i användningen av internet.

Upphovsrätt

Veta vad upphovsrätt innebär när material delas, både eget och andras.

Näthandel

Är medveten om nätshoppingens möjligheter och risker.

Personlig integritet

Förstår betydelsen av personlig integritet och vad den betyder för kommunikationen på internet. Vet hur man gör för att stärka sin egen integritet.

Digitalt medborgarskap

Förstår att användningen av, deltagande och kommunikationen i det digitala internet är ett digitalt medborgarskap.

Hälsa

Förstår vikten av att variera arbetsställningar.
Resurser för: Åk 3-4 och Digital intelligens och digital identitet

UBS – Du bestämmer – integritetsskydd

Här kan man läsa om integritetsskydd. Som underrubrik finns "Visste du att..." där man kan fördjupa sig i temat. Under rubriken "Seriöst?! Vad tycker du?" får man ta del av olika berättelser ur verkliga livet samt diskussionsfrågor och uppgifter.

https://www.oph.fi/sv/laromedel/sina-paatat/9-13-vuotiaat/integritetsskydd

Rädda Barnen – Vad får jag dela?

En fullständig lektionsplan med allt material som du som lärare behöver under lektionen. Eleverna ska förstå vilka saker som kan och inte kan delas på nätet och varför det är viktigt.

https://sv.huippula.fi/yksityisyys

Rädda Barnen – spelregler i en digital vardag

En hel lektionsplan med temat vardagens grundstenar och spelregler för att använda digitala verktyg. Lektionen innehåller sant och falskt påståenden, smågruppsdiskussioner och avslutas med en att skriva regler för en välmående digital vardag.

https://sv.huippula.fi/digiarjen-pelisaannot

KAVI – Bäst på servern, om spelande och dess betydelse för vardagen

Den animerade filmen (4:21) behandlar spelande och dess betydelse för vardagen, tidsanvändningen och kompisrelationer. Animationen är avsedd för elever i årskurs 3–6. Videon stöder eleverna i att förutom spelande också fundera på balanserad medieanvändning och självregleringsfärdigheter i samband med media i större utsträckning. Filmen är på finska, men textad till svenska. Som stöd för att behandla temana har ett pedagogiskt material utarbetats för animationen.

https://uudetlukutaidot.fi/sv/innehall-och-publikationer/bast-pa-servern-animation-for-mediefostran/

Nollan och nätet – infofilm för lärare

Carolie Engvall, författare till böckerna Nollan och nätet, berättar kort om sina böcker. Böckerna har varit omtyckta att använda som hjälpmedel i åk 1-4 i jobbet med att bli somesmart.

https://youtu.be/N0Zovl_bXGw

UR – reklam och sponsring

Film om reklam och sponsring (9:26 min.). Surfarna ställer obekväma frågor och lär sig mer om sponsring och dolda budskap

https://urplay.se/program/207313-surfarna-reklam-och-sponsring

UR – Cookies

Film om cookies (9:37 min). Surfarna pratar om cookies och Kapten Kakan funderar över skillnaden mellan kakor och cookies

https://urplay.se/program/207309-surfarna-cookies

UR – Klickbeten

Film om klickbeten (9 min.) som passar för åk 1-3.

https://urplay.se/program/207310-surfarna-klickbeten

Pargas stad – wwwagenter

Lärarhandledning och länkar till t.ex. dilemmakort och Kahoots från arbete med elevagenter i Pargas stad kring: 1. Avslöja bluffen - falska bilder, identiteter och texter. Källkritik. Vad kan man lita på? 2. Bli nätsmart - netikett, nätmobbning, nätfiske, kedjebrev, identitetsstöld 3. Hitta spåren - digitala fotspår, synliga och osynliga, medvetna och omedvetna.

https://docs.google.com/presentation/d/1TjB5BPBw-hKWrT55MkHu0RIrceoZ8ckYW1FDwZRLagw/edit#slide=id.g52e4d6caaa_0_175

FRIENDS – Så är du med och skapar schysst stämning på nätet

Filmklipp om tips på vad man kan tänka på för att ska tänka på för att skapa en god stämning online.

https://www.youtube.com/watch?v=Xzm78ZTDGcU

Teman på #somesmart