Digital intelligens och digital identitet, Åk 3-4

Senast uppdaterad: 02.06.2022

Mål:

Fördelar med internet

Förstår möjligheterna på internet och skapar goda vanor och rutiner vid nätanvändning.

Goda vanor och rutiner i internet

Förstår vad det innebär att vara somesmart och vill vara det d.v.s. skapa goda och korrekta vanor och rutiner i användningen av internet.

Upphovsrätt

Veta vad upphovsrätt innebär när material delas, både eget och andras.

Näthandel

Är medveten om nätshoppingens möjligheter och risker.

Personlig integritet

Förstår betydelsen av personlig integritet och vad den betyder för kommunikationen på internet. Vet hur man gör för att stärka sin egen integritet.

Digitalt medborgarskap

Förstår att användningen av, deltagande och kommunikationen i det digitala internet är ett digitalt medborgarskap.

Hälsa

Förstår vikten av att variera arbetsställningar.
Resurser för: Åk 3-4 och Digital intelligens och digital identitet

Nollan och nätet – infofilm för lärare

Carolie Engvall, författare till böckerna Nollan och nätet, berättar kort om sina böcker. Böckerna har varit omtyckta att använda som hjälpmedel i åk 1-4 i jobbet med att bli somesmart.

https://youtu.be/N0Zovl_bXGw

UR – reklam och sponsring

Film om reklam och sponsring (9:26 min.). Surfarna ställer obekväma frågor och lär sig mer om sponsring och dolda budskap

https://urplay.se/program/207313-surfarna-reklam-och-sponsring

UR – Cookies

Film om cookies (9:37 min). Surfarna pratar om cookies och Kapten Kakan funderar över skillnaden mellan kakor och cookies

https://urplay.se/program/207309-surfarna-cookies

UR – Klickbeten

Film om klickbeten (9 min.) som passar för åk 1-3.

https://urplay.se/program/207310-surfarna-klickbeten

Pargas stad – wwwagenter

Lärarhandledning och länkar till t.ex. dilemmakort och Kahoots från arbete med elevagenter i Pargas stad kring: 1. Avslöja bluffen - falska bilder, identiteter och texter. Källkritik. Vad kan man lita på? 2. Bli nätsmart - netikett, nätmobbning, nätfiske, kedjebrev, identitetsstöld 3. Hitta spåren - digitala fotspår, synliga och osynliga, medvetna och omedvetna.

https://docs.google.com/presentation/d/1TjB5BPBw-hKWrT55MkHu0RIrceoZ8ckYW1FDwZRLagw/edit#slide=id.g52e4d6caaa_0_175

Vasa stadsbibliotek – Boktips

Boktips med temat ”Barn och sociala medier” från Vasa stadsbilbioteks bibliotekspedagoger.

https://abofi-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/anna_wulff_abo_fi/EbWU5qb-QXFDsItd6U5kbdcBiCYv7KItrLeMn4Xo91xAOg?e=Azrsku

FRIENDS – Så är du med och skapar schysst stämning på nätet

Filmklipp om tips på vad man kan tänka på för att ska tänka på för att skapa en god stämning online.

https://www.youtube.com/watch?v=Xzm78ZTDGcU

UBS – integritetsskydd på webben

lLäromedel - Du bestämmer. Barn och ungas medvetenshet och kunskap om integritetsskydd på webben.

https://www.oph.fi/sv/laromedel/du-bestammer

UR – Poddserie

Poddserie (4 x 14 min) för 10-12 åringar om internetanvändning, influencers, upphovsrätt, konspirationsteorier och skärmtid.

https://urplay.se/serie/220180-snackisar

Digitala lektioner – värdera källor

Är fågeln farlig? En introduktion till ett källkritiskt samtal utifrån en bild.

https://digitalalektioner.se/lektion/vardera-kallor-ar-fageln-farlig/

Teman på #somesmart