Digital läskunnighet, Åk 3-4

Senast uppdaterad: 12.08.2021

Använda internet

Förstår och kan använda olika källor i internet och klarar av att under handledning använda sökmotorer Använder internet och sociala medier på ett sakligt, gott och smart sätt.

Sant och falskt respektive skadligt och olagligt innehåll

Förstår hur texter produceras i internet och tränar på att identifiera såväl trovärdigt som icke-trovärdigt samt skadligt och olagligt innehåll.

(Tvivelaktiga) kontakter

Känner till och kan identifiera pålitliga och tvivelaktiga kontakter i internet.
Resurser för: Åk 3-4 och Digital läskunnighet

WattNytt – Hur kan man avslöja falska nyheter?

6 min. film som kan fungera som introduktion eller diskussionsunderlag.

https://arenan.yle.fi/1-50980685

KAVI – På spaning efter pålitlig information

På spaning efter pålitlig information är ett matetrialpaket som vägleder diskussioner om medias roll i informationsförmedling och övningar för bedömning av informationens tillförlitlighet. Materialet består av två sammankopplade avsnitt som behandlar media och vetenskap, och bägge avsnitten är indelade i olika aktiviteter.

https://www.mediataitokoulu.fi/sv/tehtavapankki/pa-spaning-efter-palitlig-information/

Pargas stad – wwwagenter

Lärarhandledning och länkar till t.ex. dilemmakort och Kahoots från arbete med elevagenter i Pargas stad kring: 1. Avslöja bluffen - falska bilder, identiteter och texter. Källkritik. Vad kan man lita på? 2. Bli nätsmart - netikett, nätmobbning, nätfiske, kedjebrev, identitetsstöld 3. Hitta spåren - digitala fotspår, synliga och osynliga, medvetna och omedvetna.

https://docs.google.com/presentation/d/1TjB5BPBw-hKWrT55MkHu0RIrceoZ8ckYW1FDwZRLagw/edit#slide=id.g52e4d6caaa_0_175

Vasa stadsbibliotek – Boktips

Boktips med temat ”Barn och sociala medier” från Vasa stadsbilbioteks bibliotekspedagoger.

https://abofi-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/anna_wulff_abo_fi/EbWU5qb-QXFDsItd6U5kbdcBiCYv7KItrLeMn4Xo91xAOg?e=Azrsku

Mediataitokoulu – Flaskpost i mediahavet

Material med övningar och lektionsförslag som övar empatiska färdigheter genom mediefostran.

http://www.mediataitokoulu.fi/pullopostia_sv.pdf

UR – Källkritik

Filmserien "Är det sant?". Syftet med serien är att eleverna ska förstå hur media fungerar och att uppmana till källkritiskt tänkande.

https://urplay.se/serie/177413-ar-det-sant

UR – Poddserie

Poddserie (4 x 14 min) för 10-12 åringar om internetanvändning, influencers, upphovsrätt, konspirationsteorier och skärmtid.

https://urplay.se/serie/220180-snackisar

Digitala lektioner – Vad är en källa?

Lektionen handlar om betydelsen av att ha ett källkritiskt förhållningssätt.

https://digitalalektioner.se/lektion/vad-ar-en-kalla/

Digitala lektioner – värdera källor

Är fågeln farlig? En introduktion till ett källkritiskt samtal utifrån en bild.

https://digitalalektioner.se/lektion/vardera-kallor-ar-fageln-farlig/

Digitala lektioner – att hitta det man letar på nätet

Lektionen är en introduktion till sökkritik och hur man söker på internet.

https://digitalalektioner.se/lektion/soktips-att-hitta-vad-man-letar-efter/

Teman på #somesmart