Digital läskunnighet, Åk 3-4

Senast uppdaterad: 02.06.2022

Använda internet

Kan använda sökmotorer på ett smart sätt (t.ex. Google).

Sant och falskt respektive skadligt och olagligt innehåll

Förstår hur texter produceras på internet och tränar på att identifiera såväl trovärdigt som icke-trovärdigt samt skadligt och olagligt innehåll.

(Tvivelaktiga) kontakter

Känner till och kan identifiera pålitliga och tvivelaktiga kontakter på internet.
Resurser för: Åk 3-4 och Digital läskunnighet

Karis Telefon – Vad är sant?

Animerad kort (1:54) film om hur man ska veta när något på nätet är sant eller fejk? Kan fungera som utgångspunkt för vidare dikussioner eller arbete i klassen.

https://youtu.be/PxUE7D_1s60

UR – söka på internet

Film om att söka på internet (9:34 min.). Surfarna får lära sig hur man begränsar sökningar på nätet, och nyttan med att kontrollera källan innan man tror på en nyhet.

https://urplay.se/program/207307-surfarna-soka-pa-natet

UR – Cookies

Film om cookies (9:37 min). Surfarna pratar om cookies och Kapten Kakan funderar över skillnaden mellan kakor och cookies

https://urplay.se/program/207309-surfarna-cookies

WattNytt – Hur kan man avslöja falska nyheter?

6 min. film som kan fungera som introduktion eller diskussionsunderlag.

https://arenan.yle.fi/1-50980685

KAVI – På spaning efter pålitlig information

På spaning efter pålitlig information är ett matetrialpaket som vägleder diskussioner om medias roll i informationsförmedling och övningar för bedömning av informationens tillförlitlighet. Materialet består av två sammankopplade avsnitt som behandlar media och vetenskap, och bägge avsnitten är indelade i olika aktiviteter.

https://www.mediataitokoulu.fi/paspaningefterpalitliginformation.pdf

Pargas stad – wwwagenter

Lärarhandledning och länkar till t.ex. dilemmakort och Kahoots från arbete med elevagenter i Pargas stad kring: 1. Avslöja bluffen - falska bilder, identiteter och texter. Källkritik. Vad kan man lita på? 2. Bli nätsmart - netikett, nätmobbning, nätfiske, kedjebrev, identitetsstöld 3. Hitta spåren - digitala fotspår, synliga och osynliga, medvetna och omedvetna.

https://docs.google.com/presentation/d/1TjB5BPBw-hKWrT55MkHu0RIrceoZ8ckYW1FDwZRLagw/edit#slide=id.g52e4d6caaa_0_175

Mediataitokoulu – Flaskpost i mediahavet

Material med övningar och lektionsförslag som övar empatiska färdigheter genom mediefostran.

http://www.mediataitokoulu.fi/pullopostia_sv.pdf

Digitala lektioner – Vad är en källa?

Lektionen handlar om betydelsen av att ha ett källkritiskt förhållningssätt.

https://digitalalektioner.se/lektion/vad-ar-en-kalla/

Digitala lektioner – värdera källor

Är fågeln farlig? En introduktion till ett källkritiskt samtal utifrån en bild.

https://digitalalektioner.se/lektion/vardera-kallor-ar-fageln-farlig/

Digitala lektioner – att hitta det man letar på nätet

Lektionen är en introduktion till sökkritik och hur man söker på internet.

https://digitalalektioner.se/lektion/soktips-att-hitta-vad-man-letar-efter/

Teman på #somesmart