Julius testar. får man in resurser i nånb slags post feed-box på en vanlig page. kan
Mediataitokoulu – Netikett
Material och övningsuppgifter som netikett.
KAVI – Mediekartans kännare
Verksamhetsmodell. HURDANA KÄNSLOR väcker media? Varför kan en
filmscen som en tycker är rolig vara förolämpande
för en annan? Varför kan diskussioner på nätet förarga? Vad gör ett spel spännande eller en reklam
rörande? Hur kan man själv skapa medieinnehåll
som skrämmer eller glädjer?
UR – Klickbeten
Film, 9 min. Vad är ett klickbete och hur känner du igen det? Och varför vill någon att du ska klicka på en länk som inte håller vad rubriken lovar?
KAVI – Sex i media
Material för mediafostran för unga kopplat till sex. Infomaterial, lektionsförslag, video och uppgifter
UR – Hantera falska rykten
Film 1, 58 sek. Vi lever i en tid med stort informationsflöde och vi översköljs konstant av nyheter och rykten. Då är det är extra viktigt att träna på att ha ett kritiskt förhållningssätt. Här kommer några goda råd om vad du kan tänka på!
UR – Källtillit
Film, 5 min. Hur kan man veta om en källa är pålitlig?
Wasa Teater – #Nofilter
Wasa Teaters material kring föreställningen #Nofilter. Här finns både matnyttigt för läraren samt förslag på övningar.
UR – Vad är cookies?
En film (59 sek) om vad cookies är och varför de finns.
Rädda barnen – Hemligheter på nätet
Arbetsblad för de yngsta. Bra och dåliga hemligheter, min hjälpande hand (sida 2 i arbetsbladet)
Rädda barnen – Trygg på nätet arbetsblad
Arbetsblad för att jobba med de yngre barnen. Kan användas i samband med filmen ”Trygg på nätet”.