Julius testar. får man in resurser i nånb slags post feed-box på en vanlig page. kan
Digitala lektioner – Reflektera kring risker och rädslor på nätet
En lektion om risker och rädslor på nätet. Det ingår att lyssna på ett radioavsnitt och en 4-hörns övning.
Digitala lektioner – Tänk säkert på nätet
En kort lektion om att bli lurad på nätet. Man kan även sätta sidan i projektorläget när man håller lektionen. Lektionen handlar om hur man kan bli lurad på nätet.
WATTNYTT – Artister och lyssnare är trötta på Spotify
Film, 5 min. Spotify är den populäraste strömningstjänsten för musik och är livsviktig för många artister och låtskrivare. De senaste åren har många blivit kritiska till hur orättvist pengarna fördelas och att Spotify fylls med spökartister – artister som inte finns ”på riktigt”.
WattNytt – Hur sparas det du gör på nätet
Film 5 min. som förklarar det tydligt. Snappar, foton, meddelanden, kommentarer – varje dag gör vi saker på våra telefoner som vi sen glömmer bort eller raderar. Men… bara för att vi själva inte ser det längre betyder det inte att det är helt försvunnet.
AILIT – Tre lektioner om AI
Tre lektionsplaner finns tillgängliga i tre format: Powerpoint, Google presentation och PDF. Powerpoint- och Google-presentationerna. De innehåller lärarhandledning i form av lektionsanteckningar på (nästan) varje presentationssida. Lektionerna är enkla att följa och handlar om vad AI är, hur det fungerar och möjligheter samt risker med AI.
Rymningsspel om mediefostran
Kan ni ta er ut ur det smarta huset tillsammans genom att använda er medieläskunnighet? Rymningsspelet för mediefostran är lämpligt för ÅK 6-9. I uppgifterna och rymningsspelets pedagogiska delar behandlas bl.a. utmaningsvideor, ansvarsfull kommunikation på internet, integritetsskydd och skydd av uppgifter, kommersialitet och köp på internet. På sidan hittas länk till spelet, spelinstruktioner, spelets pedagogiska delar förklarade och pdf på programmeringsuppifter i spelet.
WattNytt – Så här känner du igen en gromare
En kort film om hur man känner igen en gromare i sociala medier.
Infografik om medieanvändning
Med den här tabellen kan eleverna föra bok över sin medieanvändning under fem dagar och observera sin egen relation till media. De här uppgifterna hjälper dem att fundera på om de använder digitala medier på ett sätt som stöder deras välbefinnande, och om de kan reglera sin användning av media när det behövs.
Kopiraittila – rymningsspel om upphovsrätt
Tänk om det inte fanns någon upphovsrätt och ingen värdesatte de kreativa upphovsmännens
arbete? Förbered rymningsspelet I upphovsrättens spår i din klass och hitta koden till tidskapseln
i små grupper av hemliga agenter.
Kopiraittilas mysterium (upphovsrätt)
Spelet Kopiraittilas mysterium spelas med hjälp av QR-koder. Skriv ut lapparna med QR-kod och placera dem någonstans inomhus eller utomhus där eleven lätt kan skanna QR-koden. Om många spelare samtidigt deltar i spelet, kan du skriva ut flera set QR-koder så att det blir lättare att skanna dem.
Spelet Kopiraittilas mysterium lämpar sig väl i början av en lektion om upphovsrätter eller som sluttest. Spelet tar 30–45 minuter i anspråk. Efter spelet är det bra att samtala med eleverna om frågorna och de rätta svaren.