Julius testar. får man in resurser i nånb slags post feed-box på en vanlig page. kan

AILIT – Tre lektioner om AI

Tre lektionsplaner finns tillgängliga i tre format: Powerpoint, Google presentation och PDF. Powerpoint- och Google-presentationerna. De innehåller lärarhandledning i form av lektionsanteckningar på (nästan) varje presentationssida. Lektionerna är enkla att följa och handlar om vad AI är, hur det fungerar och möjligheter samt risker med AI.

Rymningsspel om mediefostran

Kan ni ta er ut ur det smarta huset tillsammans genom att använda er medieläskunnighet? Rymningsspelet för mediefostran är lämpligt för ÅK 6-9. I uppgifterna och rymningsspelets pedagogiska delar behandlas bl.a. utmaningsvideor, ansvarsfull kommunikation på internet, integritetsskydd och skydd av uppgifter, kommersialitet och köp på internet. På sidan hittas länk till spelet, spelinstruktioner, spelets pedagogiska delar förklarade och pdf på programmeringsuppifter i spelet.

Kopiraittilas mysterium (upphovsrätt)

Spelet Kopiraittilas mysterium spelas med hjälp av QR-koder. Skriv ut lapparna med QR-kod och placera dem någonstans inomhus eller utomhus där eleven lätt kan skanna QR-koden. Om många spelare samtidigt deltar i spelet, kan du skriva ut flera set QR-koder så att det blir lättare att skanna dem.

Spelet Kopiraittilas mysterium lämpar sig väl i början av en lektion om upphovsrätter eller som sluttest. Spelet tar 30–45 minuter i anspråk. Efter spelet är det bra att samtala med eleverna om frågorna och de rätta svaren.