Rädda Barnen – spelregler i en digital vardag

22.01.2023

Resurser för: Åk 3-4 och Åk 5-6 och Digital intelligens och digital identitet

UBS – Du bestämmer – integritetsskydd

Här kan man läsa om integritetsskydd. Som underrubrik finns "Visste du att..." där man kan fördjupa sig i temat. Under rubriken "Seriöst?! Vad tycker du?" får man ta del av olika berättelser ur verkliga livet samt diskussionsfrågor och uppgifter.

https://www.oph.fi/sv/laromedel/sina-paatat/9-13-vuotiaat/integritetsskydd

Rädda Barnen – Vad får jag dela?

En fullständig lektionsplan med allt material som du som lärare behöver under lektionen. Eleverna ska förstå vilka saker som kan och inte kan delas på nätet och varför det är viktigt.

https://sv.huippula.fi/yksityisyys

Rädda Barnen – spelregler i en digital vardag

En hel lektionsplan med temat vardagens grundstenar och spelregler för att använda digitala verktyg. Lektionen innehåller sant och falskt påståenden, smågruppsdiskussioner och avslutas med en att skriva regler för en välmående digital vardag.

https://sv.huippula.fi/digiarjen-pelisaannot

KAVI – Bäst på servern, om spelande och dess betydelse för vardagen

Den animerade filmen (4:21) behandlar spelande och dess betydelse för vardagen, tidsanvändningen och kompisrelationer. Animationen är avsedd för elever i årskurs 3–6. Videon stöder eleverna i att förutom spelande också fundera på balanserad medieanvändning och självregleringsfärdigheter i samband med media i större utsträckning. Filmen är på finska, men textad till svenska. Som stöd för att behandla temana har ett pedagogiskt material utarbetats för animationen.

https://uudetlukutaidot.fi/sv/innehall-och-publikationer/bast-pa-servern-animation-for-mediefostran/

Pargas stad – wwwagenter

Lärarhandledning och länkar till t.ex. dilemmakort och Kahoots från arbete med elevagenter i Pargas stad kring: 1. Avslöja bluffen - falska bilder, identiteter och texter. Källkritik. Vad kan man lita på? 2. Bli nätsmart - netikett, nätmobbning, nätfiske, kedjebrev, identitetsstöld 3. Hitta spåren - digitala fotspår, synliga och osynliga, medvetna och omedvetna.

https://docs.google.com/presentation/d/1TjB5BPBw-hKWrT55MkHu0RIrceoZ8ckYW1FDwZRLagw/edit#slide=id.g52e4d6caaa_0_175

FRIENDS – Så är du med och skapar schysst stämning på nätet

Filmklipp om tips på vad man kan tänka på för att ska tänka på för att skapa en god stämning online.

https://www.youtube.com/watch?v=Xzm78ZTDGcU

UBS – integritetsskydd på webben

lLäromedel - Du bestämmer. Barn och ungas medvetenshet och kunskap om integritetsskydd på webben.

https://www.oph.fi/sv/laromedel/du-bestammer

Digitala lektioner – reflektera kring chattspråket

Lektionen handlar om språkets betydelse för individer och grupper och om språkbruk i digitala medier.

https://digitalalektioner.se/lektion/reflektera-kring-chattspraket/

Digitala lektioner – integritet och trygghet på nätet

Flera lektionsförslag finns här - Lektioner i digital kompetens och värdegrund som tar upp vad integritet betyder och hur vi alla kan ta ansvar för tryggheten på nätet

https://digitalalektioner.se/lektionspaket/koll-pa-livet-pa-natet/

Digitala lektioner – digital identitet

Lektionsförslag - Lektionen handlar om att ha ett kritisk förhållningssätt till okända avsändare på internet.

https://digitalalektioner.se/lektion/reflektera-kring-digitala-identiteter/

Teman på #somesmart