Rädda Barnen – pålitlig och opålitlig information

22.01.2023

Resurser för: Åk 5-6 och Åk 7-9 och Digital läskunnighet

Rädda Barnen – pålitlig och opålitlig information

Fullständig lektionsplan med allt material som du behöver som lärare för att genomföra lektionen. Eleverna ska veta hur man identifierar information som tillförlitlig eller opålitlig och uppfattar skillnaden mellan kunskap och åsikt.

https://toppen.fi/hur-kanner-man-igen-palitlig-information

Yle – Trollbunkern

Kan du avslöja trollet som sprider falska nyheter? Trollbunkern är ett digitalt rymningsspel med temat mediekunskap.

https://svenska.yle.fi/a/7-10017050

YLE – Testa hur bra struntdetektor du har

Ett test för att se hur kritisk man är mot det man läser/ser på medier

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/28/testa-hur-bra-struntdetektor-du-har

Mediataitokoulu – Flaskpost i mediahavet

Material med övningar och lektionsförslag som övar empatiska färdigheter genom mediefostran.

http://www.mediataitokoulu.fi/pullopostia_sv.pdf

Mediataitokoulu – Bilder av mig och dig

Detta material ger tips om säkerhet och ansvarsfullt fotograferande och om att publicera bilder på nätet.

http://www.mediataitokoulu.fi/bilderavdigochmig.pdf

#Lajka – för en schysst nätvardag (Prinsparets stiftelse)

Information och övningar för elever i åk 1-9. Teman: Lär känna elevens nätvanor, majoritetsmissförstånd, källkritik, normer, hälsa och mobilen.

https://lajka.prinsparetsstiftelse.se/

UR – Källkritik

Bildrättigheter och Creative commons

https://urplay.se/program/203840-orka-plugga-bildrattigheter

UR – källkritik

Film om att söka och granska källor.

https://urplay.se/program/197514-orka-plugga-kallkritik-att-soka-och-granska-kallor

Teman på #somesmart