17.09.2024
Med den här tabellen kan eleverna föra bok över sin medieanvändning under fem dagar och observera sin egen relation till media. De här uppgifterna hjälper dem att fundera på om de använder digitala medier på ett sätt som stöder deras välbefinnande, och om de kan reglera sin användning av media när det behövs.
https://mediakasvatus.fi/wp-content/uploads/2022/04/sallskapet_for_mediefostran_min_medievardag.pdf
22.01.2023
Fullständig lektionsplan med allt material som du behöver som lärare för att genomföra den.
Eleverna ska bli medvetna om att plattformar online samlar in information om dem, vet hur man tar reda på vilken information som samlas in om dem och vet hur man påverkar det själva.
https://toppen.fi/apparna-samlar-in-information
18.11.2021
Film om spelberoende, 6 min. Fungerar bra som underlag för arbete och diskussion i klassen.
https://arenan.yle.fi/1-50695845?utm_medium=social&utm_campaign=areena-ios-share
19.08.2021
Information och övningar för elever i åk 1-9. Teman: Lär känna elevens nätvanor, majoritetsmissförstånd, källkritik, normer, hälsa och mobilen.
https://lajka.prinsparetsstiftelse.se/
19.08.2021
Bildrättigheter och Creative commons
https://urplay.se/program/203840-orka-plugga-bildrattigheter
04.08.2021
Yle Nyhetsskolan är ett projekt i mediefostran riktat till både grundskolan och utbildningar på andra stadiet. Idén är att dels visa de unga hur de kan skilja på sant och falskt i medierna, och dels att låta dem göra egna nyheter Nyhetsskolan gör även klassrumsbesök.
https://svenska.yle.fi/nyhetsskolan