25.01.2023
Detta är en kort presentation som kan användas inför ett projektarbete.
Rubrikerna är:
Att utnyttja bilder och annat material.
Vad kan jag använda utan tillstånd?
Användningen är möjlig med tillstånd.
Användning av bilder.
Fotografering och filmning.
Att lägga musik till projektarbeten.
Användning av text och citat.
Kopiostos kopieringslicens.
CC-licenser och källhänvisningar.
(Tyvärr är svenskan lite bristfällig i presentationen.)
https://kopiraittila.fi/wp-content/uploads/2020/03/Projektarbeten_Kopiraittila.pdf
22.01.2023
En fullständig lektionsplan med allt material som du behöver som lärare för att genomföra lektionen.
Efter lektionen ska eleverna vara medvetna om att de har rätt till säkerhet på nätet. De förstår hur de kan identifiera en farlig situation på nätet och vad de ska göra när de står inför en sådan. Samtidigt förstår de att det aldrig är offrets fel om hen har blivit utsatt för olämpligt beteende.
https://sv.huippula.fi/grooming
22.01.2023
En fullständig lektionsplan med allt material som du som lärare behöver under lektionen.
Eleverna ska förstå vilka saker som kan och inte kan delas på nätet och varför det är viktigt.
https://sv.huippula.fi/yksityisyys
22.01.2023
En lektionsplan på 45 min som innehåller allt du behöver som lärare.
Eleven ska förstå vad det innebär att agera ansvarsfullt och att ta hänsyn till andra på nätet. Eleven ska också förstå vilka konsekvenser olämpligt beteende får både för en själv och andra.
https://www.pelastakaalapset.fi/sv/nyheter/radda-barnens-nya-inlarningslosning-uppdaterar-fardigheterna-i-digital-sakerhet-for-90-000-grundskoleelever/
22.01.2023
En hel lektion om att hantera känslor som väcks på nätet. Materialet innehåller allt som behövs under lektionen. Efter lektionen ska eleverna förstå att olika saker som man möter på sociala medier väcker olika känslor och det kan vara bra att prata om dem med vänner och/eller en vuxen som man litar på.
https://sv.huippula.fi/netin-herattamat-tunteet
02.06.2022
Teman är personlig integritet, lösenordshygien, nätfiske och cybersäkerhet i samhället. Varje tema introduceras med en film. Därtill finns länkar till arbetsblad till varje tema.
https://www.290cybersecurity.se/Onlinelektioner
28.10.2021
3 min film att använda som diskussionsunderlag. Handlar om elaka kommentarer på sociala medier och att näthat kan vara ett brott.
https://arenan.yle.fi/1-50695833?utm_medium=social&utm_campaign=areena-ios-share
30.09.2021
Lärarhandledning och länkar till t.ex. dilemmakort och Kahoots från arbete med elevagenter i Pargas stad kring:
1. Avslöja bluffen - falska bilder, identiteter och texter. Källkritik. Vad kan man lita på?
2. Bli nätsmart - netikett, nätmobbning, nätfiske, kedjebrev, identitetsstöld
3. Hitta spåren - digitala fotspår, synliga och osynliga, medvetna och omedvetna.
https://docs.google.com/presentation/d/1TjB5BPBw-hKWrT55MkHu0RIrceoZ8ckYW1FDwZRLagw/edit#slide=id.g52e4d6caaa_0_175
23.09.2021
Elever vid Vasa övningsskola har fått chansen att ställa frågor till äldre konstapel Rikard Lindroos som jobbar med förebyggande arbete inom polisen i Västra Nyland. Teman och frågorna finns specificerade under varje film.
https://youtu.be/bK9GpOP7_vA
23.09.2021
Elever vid Vasa övningsskola har fått chansen att ställa frågor till äldre konstapel Rikard Lindroos som jobbar med förebyggande arbete inom polisen i Västra Nyland. Teman och frågorna finns specificerade under varje film.
https://youtu.be/BnHNil-aunc