Bonnierförlagen – Värsta bästa nätet

19.08.2021

Resurser för: Åk 5-6 och Trygghet och rättigheter på nätet

Rädda Barnen – Toppen testet

Testet är ett enkelt och roligt sätt att ta reda på och stärka elevernas kunskaper och färdigheter inom digitalt välmående och säkerhet. Det interaktiva testet, som genomförs under en lektion, tar eleverna till viktiga frågor i deras digitala vardag. Läraren får ett sammandrag av resultaten för sin klass samt rekommendationer och materialtips som grundar sig på resultaten. Läraren behöver skapa en inloggning (ej för eleverna) innan testet görs. Testet riktar sig till elever i åk 5.

https://toppen.fi/toppen-testet

lilla Rädda Barnen – skumt på nätet

Digitalt quiz som kan fungera som utgångspunkt för gemensamma diskussioner kring temat i klassen. Innehåller även en film.

https://lilla.raddabarnen.se/trygg-pa-natet/skumt-pa-natet-2

lilla Rädda Barnen – dela eller inte dela?

Digitalt quiz som kan fungera som utgångspunkt i klassarbetet kring ämnet. Quizen innehåller även en film.

https://lilla.raddabarnen.se/trygg-pa-natet/dela-eller-inte-dela

Lilla Rädda Barnen – Bra vän på nätet

Detta är en jättebra presentation/quiz som innehåller även en film. Den kan fungera som diskussionsunderlag och är även interaktiv.

https://lilla.raddabarnen.se/trygg-pa-natet/bra-van-pa-natet

Yle – Lösenordsrobot

Med Yles lösenordsrobot kan eleverna testa styrkan på olika lösenkombinationer. Eleverna kan skriva in olika påhittade lösenord för att direkt på svar på hur lätt eller svårt det skulle vara för en dator att komma på det och hur länge det skulle ta för en brottsling att hacka lösenordet.

https://svenska.yle.fi/a/7-1164054

Karis Telefon – Vad är grooming och vad gör man om man blivit utsatt?

Kort (1:41 min) animerad film om vad grooming är och vad man kan göra om man blivit utsatt. Filmen kan fungera som utgångspunkt för vidare diskussion i klassen.

https://youtu.be/GkwiLVJc5zA

Vad är grooming? Testa dina kunskaper

Här kan eleverna testa sina kunskaper i vad grooming är samt rätt och fel gällande detta. Respons på svaren får eleverna direkt. Beräknad tidsåtgång ca 10 min.

https://www.nuoretjarikollisuus.fi/sv/articles/mita-on-grooming

Kopiraittila – Upphovsrätt inför projektarbete

Detta är en kort presentation som kan användas inför ett projektarbete. Rubrikerna är: Att utnyttja bilder och annat material. Vad kan jag använda utan tillstånd? Användningen är möjlig med tillstånd. Användning av bilder. Fotografering och filmning. Att lägga musik till projektarbeten. Användning av text och citat. Kopiostos kopieringslicens. CC-licenser och källhänvisningar. (Tyvärr är svenskan lite bristfällig i presentationen.)

https://kopiraittila.fi/wp-content/uploads/pdf/Projektarbeten_Kopiraittila.pdf

Rädda Barnen – grooming

En fullständig lektionsplan med allt material som du behöver som lärare för att genomföra lektionen. Efter lektionen ska eleverna vara medvetna om att de har rätt till säkerhet på nätet. De förstår hur de kan identifiera en farlig situation på nätet och vad de ska göra när de står inför en sådan. Samtidigt förstår de att det aldrig är offrets fel om hen har blivit utsatt för olämpligt beteende.

https://toppen.fi/gromning

Rädda Barnen – Vad får jag dela?

En fullständig lektionsplan med allt material som du som lärare behöver under lektionen. Eleverna ska förstå vilka saker som kan och inte kan delas på nätet och varför det är viktigt.

https://toppen.fi/integritet

Teman på #somesmart