Mål:
Använda internet | Förstår, kan använda och värdera sin egen och andras aktivitet på internet och sociala medier. |
Sant och falskt respektive skadligt och olagligt innehåll | Känner till och kan beskriva skillnaderna mellan kommersiella och icke-kommersiella sociala medier. Känner till och kan beskriva vad t.ex. sponsorering och produktplacering i medieinnehåll betyder. Kan identifiera och beskriva vilken målgrupp ett medieinnehåll strävar efter att nå och vilket upphovspersonernas syfte är. Förstår att och kan beskriva hur medierna påverkar kultur och värderingar i samhället. Känner till och kan beskriva hur olika medieinnehåll och aktuella fenomen inom mediekulturen påverkar individers och gruppers tänkande och handlingar. Känner till, kan beskriva och förhålla sig kritisk till mekanismerna bakom rubriksättning och bilder tagna ur sitt sammanhang. Kan upptäcka och tolka dolda budskap på internet. Kan värdera tillförlitlighetsaspekter hos information som hämtats på internet. Förstår och kan identifera att och hur digitalt material i internet kan manipuleras för olika syften. |
(Tvivelaktiga) kontakter | Kan identifiera fenomen som nättroll, trakasserier, provokation och grooming och vet hur man ska agera när man möter dessa |