Digital läskunnighet, Åk 5-6

Senast uppdaterad: 02.06.2022

Använda internet

Kan formulera sökfrågor och välja korrekta sökord samt använda sökmotorer självständigt.

Förstår och klarar av att på internet ta till sig digital information i flera olika format.

Sant och falskt respektive skadligt och olagligt innehåll

Kan ge exempel på hur man kan värdera det sökta materialets pålitlighet.

Förstår och kan ge exempel på hur man kritiskt granskar och värderar källor (text, bild o.s.v.) på nätet.

Utvecklar förmåga att tolka dolda budskap.

Kan identifiera markörer för såväl trovärdigt som icke-trovärdigt samt skadligt och olagligt innehåll.

(Tvivelaktiga) kontakter

Känner till, kan identifiera och ge exempel på pålitliga och tvivelaktiga kontakter på internet.
Resurser för: Åk 5-6 och Digital läskunnighet

Rädda Barnen – pålitlig och opålitlig information

Fullständig lektionsplan med allt material som du behöver som lärare för att genomföra lektionen. Eleverna ska veta hur man identifierar information som tillförlitlig eller opålitlig och uppfattar skillnaden mellan kunskap och åsikt.

https://toppen.fi/hur-kanner-man-igen-palitlig-information

WattNytt – Hur kan man avslöja falska nyheter?

6 min. film som kan fungera som introduktion eller diskussionsunderlag.

https://arenan.yle.fi/1-50980685

KAVI – På spaning efter pålitlig information

På spaning efter pålitlig information är ett matetrialpaket som vägleder diskussioner om medias roll i informationsförmedling och övningar för bedömning av informationens tillförlitlighet. Materialet består av två sammankopplade avsnitt som behandlar media och vetenskap, och bägge avsnitten är indelade i olika aktiviteter.

https://www.mediataitokoulu.fi/paspaningefterpalitliginformation.pdf

WattNytt – skönhetsideal förvränger verkligheten

4 min film att använda som diskussionsunderlag.

https://arenan.yle.fi/1-50695825?utm_medium=social&utm_campaign=areena-ios-share

UR – Mediesnacket

Mediesnacket är en serie korta filmsnuttar och handlar om mediefördjupning på olika sätt som t.ex. reklamens påverkan, blockad på sociala medier, medieskugga, memes, anonymitet och speltid.

https://urplay.se/serie/218819-mediesnacket

Yle – Trollbunkern

Kan du avslöja trollet som sprider falska nyheter? Trollbunkern är ett digitalt rymningsspel med temat mediekunskap.

https://svenska.yle.fi/a/7-10017050

Pargas stad – wwwagenter

Lärarhandledning och länkar till t.ex. dilemmakort och Kahoots från arbete med elevagenter i Pargas stad kring: 1. Avslöja bluffen - falska bilder, identiteter och texter. Källkritik. Vad kan man lita på? 2. Bli nätsmart - netikett, nätmobbning, nätfiske, kedjebrev, identitetsstöld 3. Hitta spåren - digitala fotspår, synliga och osynliga, medvetna och omedvetna.

https://docs.google.com/presentation/d/1TjB5BPBw-hKWrT55MkHu0RIrceoZ8ckYW1FDwZRLagw/edit#slide=id.g52e4d6caaa_0_175

YLE – Testa hur bra struntdetektor du har

Ett test för att se hur kritisk man är mot det man läser/ser på medier

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/28/testa-hur-bra-struntdetektor-du-har

Mediataitokoulu – Flaskpost i mediahavet

Material med övningar och lektionsförslag som övar empatiska färdigheter genom mediefostran.

http://www.mediataitokoulu.fi/pullopostia_sv.pdf

Mediataitokoulu – Bilder av mig och dig

Detta material ger tips om säkerhet och ansvarsfullt fotograferande och om att publicera bilder på nätet.

http://www.mediataitokoulu.fi/bilderavdigochmig.pdf

Teman på #somesmart