Digital intelligens och digital identitet, Åk 7-9

Senast uppdaterad: 02.06.2022

Mål:

Fördelar med internet

Förstår och kan värdera personligt ansvar när man skapar, delar och/eller tar ställning till innehåll (t.ex. i fråga om kränkande eller konspiratoriskt innehåll) som man själv eller någon annan producerat.

Kan använda internet för att få tillgång till forskning, data, nyheter, kultur och underhållning.

Goda vanor och rutiner i internet

Förstår och kan värdera vilken personlig information man kan dela om sig själv och vilken bild man ger av sig själv på internet – och i vilka sammanhang.

Upphovsrätt

Känner till både sina egna och andras upphovsrättigheter och kan följa dem.

Näthandel

Är medveten om och kan ge exempel på tillämpningar av nätshoppingens möjligheter, regler och risker.

Personlig integritet

Kan skydda sin integritet och sina personuppgifter genom att välja vilken information hen delar med sig av.

Förstår innebörden av begreppen dataskydd och integritetsskydd.

Digitalt medborgarskap

Har kunskap om, kan ge exempel på och använda olika kanaler för påverkan och ett positivt och aktivt digitalt medborgarskap på internet.

Hälsa

Förstår hur medieinnehåll kan påverka identitetsutveckling, kroppsbild, psykiskt välmående samt sociala förhållanden, tidsanvändning och mängden av sömn.
Resurser för: Åk 7-9 och Digital intelligens och digital identitet

Infografik om medieanvändning

Med den här tabellen kan eleverna föra bok över sin medieanvändning under fem dagar och observera sin egen relation till media. De här uppgifterna hjälper dem att fundera på om de använder digitala medier på ett sätt som stöder deras välbefinnande, och om de kan reglera sin användning av media när det behövs.

https://mediakasvatus.fi/wp-content/uploads/2022/04/sallskapet_for_mediefostran_min_medievardag.pdf

Polisen – Fin karriär som hackare eller en villoväg som kriminell

En finsk film, textad på svenska, om vilka karrärsmöjligheter som finns för hackare och vilka konsekvenser kriminella handlingar kan ha. Filmens längd är 2:17 min.

https://youtu.be/kdwKtXEZ7uo

Rädda Barnen – apparna samlar in data

Fullständig lektionsplan med allt material som du behöver som lärare för att genomföra den. Eleverna ska bli medvetna om att plattformar online samlar in information om dem, vet hur man tar reda på vilken information som samlas in om dem och vet hur man påverkar det själva.

https://toppen.fi/apparna-samlar-in-information

SITRA – Gör ett digiprofiltest

Med hjälp av digiprofiltestet kan man bekanta sig med hur digitala tjänster samlar data om dina användare samt bedöma det egna förhållandet med hur man använder digitala tjänster. Med testet får man också reda på hur aktivt man själv lyckas skydda sin integritet. Slutligen får man tips på hur man kan skydda sin integritet. Testet tar 5-10 min att göra.

https://digiprofiltest.sitra.fi/

Mediataitokoulu – bekanta dig med algoritmer

Här finns både lärarmaterial och elevuppgifter.

https://mediataitokoulu.fi/sv/materiaalipankki/bekanta-dig-med-fenomenet-algoritmer/

Mediataitokoulu – Bottar i vår vardag

Här kan man bekanta sig med fenomenet: bottar i vår vardag. Material hittas för läraren. Elevmaterialet består av en elevtext, frågor för gruppdiskussion samt ett "studiebesök" till en virtuell psykolog.

https://mediataitokoulu.fi/sv/materiaalipankki/bekanta-dig-med-fenomenet-bottar-i-var-vardag/

Yle Nyhetsskolan – Varför lockas vi att tro på lögner i sociala medier

I denna film förklarar Heidi Finnilä på Yle de psykologiska mekanismerna som får oss att tro på vad vi ser på sociala medier. Med hjälp av filmen kan vi bli bättre på att identifiera lögner i sociala medier.

https://arenan.yle.fi/1-61651864

WattNytt – Spelberoende

Film om spelberoende, 6 min. Fungerar bra som underlag för arbete och diskussion i klassen.

https://arenan.yle.fi/1-50695845?utm_medium=social&utm_campaign=areena-ios-share

UR – Vår digitala planet i fokus

Filmer om bl.a. deep fakes, nätporr, nättroll, näthat, nätmobbning och diskriminerande algoritmer

https://urplay.se/serie/216101-var-digitala-planet-i-fokus

Mediataitokoulu – Han bara spelar

Utbildningsmaterial med tillhörande film kring spelande.

http://www.mediataitokoulu.fi/hanbaraspelar.pdf

Teman på #somesmart