Digital intelligens och digital identitet, Åk 5-6

Senast uppdaterad: 02.06.2022

Mål:

Fördelar med internet

Kan använda och förstår fördelarna med internet och molntjänster som resurs.

Goda vanor och rutiner i internet

Förstår vilken information och vilket medieinnehåll man delar och tar ställning till och konsekvenserna och riskerna med sitt handlande.

Upphovsrätt

Förstår vad upphovsrättsfrågan innebär både för egen del och andras. Förstår det olagliga med att plagiera.

Näthandel

Är medveten om och kan ge exempel på nätshoppingens möjligheter, regler och risker.

Personlig integritet

Förstår betydelsen av integritet och vet hur man skyddar den i kommunikationen i internet.

Kan ge exempel på hur man kan göra för att stärka sin egen integritet.

Digitalt medborgarskap

Utvecklar ett positivt och aktivt digitalt medborgarskap på internet.

Hälsa

Förstår vikten av rätt arbetsställning. Förstår att skärmtid och internetanvändning påverkar sömn, sociala relationer och hälsa.

Resurser för: Åk 5-6 och Digital intelligens och digital identitet

Digitala lektioner – granska reklam från influencers

Lektion om kritisk läsning av reklam, bluffannonser, kritisk läsning av inlägg och influencers knep.

https://digitalalektioner.se/lektion/kallgranskarens-verktygslada-granska-reklam-fran-influencers/

Digitala lektioner – omvänd bildsökning

Lektion om hur man gör en omvänd bildsökning.

https://digitalalektioner.se/lektion/kallgranskarens-verktygslada-sok-pa-bilder/

Digitala lektioner – debattera för och emot kontrol och filter på internet

Debattera för och emot innehållsfilter för barn (som t.ex. porrfilter), GPS-övervakning via mobilen (som t.ex. via klockor eller hitta-appar) och föräldrarappar som styr barns användning av internet. Länkar finns till referensmaterial.

https://digitalalektioner.se/lektion/debattera-filter/

WATTNYTT – Artister och lyssnare är trötta på Spotify

Film, 5 min. Spotify är den populäraste strömningstjänsten för musik och är livsviktig för många artister och låtskrivare. De senaste åren har många blivit kritiska till hur orättvist pengarna fördelas och att Spotify fylls med spökartister - artister som inte finns "på riktigt".

https://arenan.yle.fi/1-75991329

WattNytt – Hur sparas det du gör på nätet

Film 5 min. som förklarar det tydligt. Snappar, foton, meddelanden, kommentarer – varje dag gör vi saker på våra telefoner som vi sen glömmer bort eller raderar. Men... bara för att vi själva inte ser det längre betyder det inte att det är helt försvunnet.

https://arenan.yle.fi/1-75942881

AILIT – Tre lektioner om AI

Tre lektionsplaner finns tillgängliga i tre format: Powerpoint, Google presentation och PDF. Powerpoint- och Google-presentationerna. De innehåller lärarhandledning i form av lektionsanteckningar på (nästan) varje presentationssida. Lektionerna är enkla att följa och handlar om vad AI är, hur det fungerar och möjligheter samt risker med AI.

https://ailit.fi/wp/2025/02/05/ailits-lektionsplaner/

Rymningsspel om mediefostran

Kan ni ta er ut ur det smarta huset tillsammans genom att använda er medieläskunnighet? Rymningsspelet för mediefostran är lämpligt för ÅK 6-9. I uppgifterna och rymningsspelets pedagogiska delar behandlas bl.a. utmaningsvideor, ansvarsfull kommunikation på internet, integritetsskydd och skydd av uppgifter, kommersialitet och köp på internet. På sidan hittas länk till spelet, spelinstruktioner, spelets pedagogiska delar förklarade och pdf på programmeringsuppifter i spelet.

https://mediataitokoulu.fi/sv/materiaalipankki/rymningsspel-for-mediefostran/

WattNytt – Så här känner du igen en gromare

En kort film om hur man känner igen en gromare i sociala medier.

https://arenan.yle.fi/1-71826820

Infografik om medieanvändning

Med den här tabellen kan eleverna föra bok över sin medieanvändning under fem dagar och observera sin egen relation till media. De här uppgifterna hjälper dem att fundera på om de använder digitala medier på ett sätt som stöder deras välbefinnande, och om de kan reglera sin användning av media när det behövs.

https://mediakasvatus.fi/wp-content/uploads/2022/04/sallskapet_for_mediefostran_min_medievardag.pdf

Rädda Barnen – apparna samlar in data

Fullständig lektionsplan med allt material som du behöver som lärare för att genomföra den. Eleverna ska bli medvetna om att plattformar online samlar in information om dem, vet hur man tar reda på vilken information som samlas in om dem och vet hur man påverkar det själva.

https://toppen.fi/apparna-samlar-in-information

Inga resurser finns tillagda för årskursen under det här temat.

Teman på #somesmart